Sunday, Dec. 4, 2016

Superioritati numerice in fotbal

Written By:

|

Thursday, 26 March, 2015

|

Posted In:

|

59 Comments

Superioritati numerice in fotbal

Plecand de la o situatie destul de des intalnita in fotbal, eliminarea unuia sau mai multor jucatori ai unei echipe intr-o partida, o sa incerc sa analizez posibilitatile de folosire a avantajului numeric de catre cei aflati in aceasta situatie.

De ce echipele nu par sa aiba la indemana solutii tactice pentru a profita de avantajul numeric (omul, oamenii in plus) ?

Trebuie sa incepem de la antrenamente. Nici un antrenor nu va pleca de la premisa ca va avea avantaj numeric in partida care urmeaza, pentru a-si schita un antrenament in acest sens. Dimpotriva, in majoritatea cazurilor, antrenorii tind sa puna raul in fata si sa plece in pregatire de la posibilitatea jucarii in inferioritate, situatie in care betoneaza prin strategii si exercitii conceptele defensive.

Pentru cei care sunt mai putin in tema, sa subliniez ca superioritatile numerice in munca de antrenament se folosesc atunci cand exercitiile au nivel prea ridicat de dificultate pentru jucatori sau pentru a da continuitate si astfel o mai buna aprofundare a unui concept.

Exemple.

Primul foarte simplu.

Sa spunem ca intr-o posesie de 4 contra 4 obiectivul e realizarea unui numar de cel putin 10 combinatii intre membrii aceleiasi echipe pentru obtinerea unui punct, urmarindu-se din punct de vedere tehnico-tactic imbunatatirea pasei-marcajului/crearea liniei de pasa. Au trecut 3 minute si nici una dintre cele doua echipe nu leaga mai mult de 5 pase consecutive, jocul nu are cursivitate, multe mingi ies in afara spatiului delimitat, intrerupand astfel si mai mult actiunea exercitiului. Una din multele posibilitati ale antrenorului de a interveni intr-o astfel de situatie e introducerea unui jucator cu obligatii exclusiv ofensive, adica joaca intotdeauna cu echipa care se afla in posesie. Se creaza astfel o superioritate numerica pentru a depasi un impediment de nivel calitativ al jucatorilor.

Al doilea.

Intr-un mini- meci de fotbal pe jumatate de teren antrenorul vrea sa lucreze situatia centrarii si trimiterii spre poarta. Regula punctarii ar fi deci ca nu se valideaza un gol decat daca s-a realizat dintr-o centrare premergatoare (jucatorii sunt astfel obligati sa caute banda si nu finalizarile prin patrunderi si sut direct). Pentru a avea o frecventa mai mare a acestui tip de actiuni (obiectivul principal al acestui joc) antrenorul poate alege dintre mai multe posibilitati (ex.:jucatorul din banda are un spatiu unde nu poate fi atacat) pe aceea de a folosi un jucator care sa dea superioritate celor care ataca (va ajuta mereu, indiferent care e, echipa in posesie).

Dupa cum observam din exemplele acestea, superioritatea numerica ajuta in evidentierea si lucrul anumitor aspecte ale antrenamentului, dar nu poate fi pusa intr-o ecuatie in care incercam sa aflam cum anume exact omul in plus intr-un meci de fotbal ne poate aduce victoria. Daca intr-o superioritate de 2 contra 1, evident omul in plus conteaza, cu cat adunam si mergem mai sus: 4 contra 3, 5contra 4…11 contra 10, avantajul numeric e mult mai putin observabil.

Apropo de 11 contra 10. Ati vedea vreun antrenor serios organizand un meci amical in care adversarul (sa zicem juniorii de  sub 19) ar evolua in inferioritate?

Echipa in atac are posesia si controleaza mingea, deci dicteaza desfasurarea jocului. Echipa in aparare controleaza spatiul. Lupta ramane aceeasi, superioritatea numerica fiind doar un amanunt cantitativ care influenteaza. Cantitativ, nu si calitativ.

Plecand de la ultima afirmatie e interesant de observat cum multi privitori cu experienta ai fotbalului ( multi dintre ei  asa numiti “specialisti”) iau in calcul atat de mult factorul cantitativ in detrimentul celui calitativ. Pentru ei superioritatea numerica reprezinta avantajul suprem in fotbal.

De ce nu e avantajul numeric garantia pentru castigarea unui meci?

Aici intervine superioritatea calitatii in fata cantitatii, superioritatea avantajului pozitional in fata celui numeric.

Superioritatea pozitionala

Inainte de a analiza mai in profunzime conceptul e interesant de dat cateva exemple foarte simple.

Atacantul care inscrie dintre doi fundasi centrali. Vorbim de doi fundasi centrali bine orientati, privind spre rivalul care se pregateste sa centreze, avand in spatiul dintre ei varful echipei adverse. Atacantul pe spatiul din fata portii e intr-un raport de 1 contra 2, de inferioritate, dar pentru ca mingea ajunge la el si o trimite in poarta putem spune ca a fost in acelasi timp intr-un raport de superioritate pozitionala.

Doi pivoti defensivi care fac fata cu succes atacurilor unui rival care ataca cu  trei mijlocasi in acelasi spatiu al terenului. Faptul ca nu intra la omul cu mingea inaintea momentului oportun, ca-si asigura spatele unul altuia obliga adversarul la asumarea unor riscuri si implicit posibilitati mai mari de pierdere a mingii sau stagnarii in progresie. Dominarea spatiului duce la o superioritate pozitionala, asa cum a demonstrat si Sacchi in celebrul sau experiment in care o echipa intreaga (vorbim de atacantii Milanului in frunte cu VanBasten) nu a reusit sa inscrie in fata unei aparari la jumatate ca numar.

Atat in atac cat si in aparare, lupta consta in cucerirea spatiului (intrarea in avantaj fata de adversar). Pe de o parte recuperarea zonei de protejat din partea celor care sunt in defensiva, pe de alta partea intrarea pe spatii libere a celor care sunt in ofensiva. Pe de o parte recuperarea balonului plecand de la miscari de acoperire a spatiului in functie de miscarea adversarului, pe de alta parte formarea de spatii libere de care sa se profite prin miscari cat mai variate si surprinzatoare cei in atac.

Important este dupa cum observam, nu cantitatatea jucatorilor pe un spatiu, ci calitatea miscarii si pozitionarii acestora. Superioritatea pozitionala este un concept global cu aplicabilitate in toate momentele jocului. Un amanunt important il reprezinta timeing-ul, profitarea de avantajele pozitionale care sunt momentane, trec foarte repede, uneori la sutimi de secunda.

Avantajul numeric poate ajuta la obtinerea unui avantaj pozitional, dar nu poate suplini punerea in practica a principiilor de baza ofensive sau defensive.

In definitiv vorbim de a sti sa joci si sa intelegi jocul. Rezumand putem distinge cateva idei :

-avantajul numeric iti poate oferi sanse mai mari in obtinerea avantajului pozitional, dar nu-ti serveste la nimic daca nu iei in calcul factorul pozitional,

-jucatorii trebuie sa stie sa inteleaga si sa anticipeze intentiile colegilor (doi jucatori, o singura minte) pentru a putea obtine avantaje pozitionale, uneori in detrimentul celor numerice,

-alegerea zonei unde un jucator vrea sa primeasca mingea inainte ca adversarul sa-si dea seama de acest lucru va conduce la o superioritate temporala care in mod normal va duce la o superioritate pozitionala si spatiala,

-interpretarea din teren a jucatorilor trebuie sa exprime ideile antrenorului si sa depaseasca daca e posibil strategiile de pe tabla.

Scurta meditatie strategica

Sa zicem ca adversarului i-a fost eliminat un jucator.

Deci echipa noastra are un om in plus. Omul in plus nu reprezinta nici un avantaj daca nu e si liber intr-o pozitie periculoasa pentru adversar, cu suficient spatiu  si timp in momentul primirii mingii pentru a-si dezvolta jocul.

Cum reusim sa ajungem intr-o astfel de situatie? Cum creem omul liber in conditiile marcajului zonal pe care toate echipela il cunosc si aplica in acest moment ?

In primul rand nu abdicam de la principiile esentiale ale jocului nostru. Trebuie sa plecam de la idea ca avantujul numeric nu ne va aduce succesul cu mai putin efort. Miscarile ofensive trebuie continúate cu aceeasi intensitate.

Apoi trebuie sa recunoastem slabiciunile marcajului zonal: asezarea pe linii si aplicarea unui bloc defensiv care pentru a obtine densitate nu poate acoperi toata amplitudinea terenului.

Asupra ultimului aspect as insista: neputinta adversarului de a acoperi toata latimea terenului.

Un joc mai orizontal, un joc care sa plimbe mingea dintr-o banda in alta poate destabiliza, poate genera spatii libere in aceste zone ale terenului. Miscarea trebuie sa fie rápida, repetitiva, cu schimbari imprevizibile si cel mai important sa se obtina profit imediat ce adversarul o permite (plimbarea mingii dintr-un loc in altul de dragul plimbarii nu are sens si nu asta ne dorim). Riscul unei astfel de abordari este incetinirea actiunilor, un timp mai lung de finalizare a atacurilor.Daca stilul acesta nu contravine flagrant calitatilor si filozofiei echipei , cred ca e o buna metoda de a pune in valoare avantajul numeric.

Foto: focus-giurgiu.ro

Postarea apare si pe mysport.ro

Share This Article

Related News

IMPORTANT
A2 în vizită la A1, mergând pe A3…
Concordia Chiajna – CS Botoşani X2

About Author

b_o_g_d_a_n

(59) Readers Comments

  1. Retardila
    Thursday, 26 March, 2015 at 19:21

    Uitati, bre, tovarasi, ca aparura alti bozgori care deranjeaza Klanul.... Tg.Mures este in vizorul DNA... Oare cand s'o sesiza acelasi denea si asupra defunctei Steaua vs. FC Viitorul 2:5? Desi a fost un scor normal, asa-i?

  2. luis
    Thursday, 26 March, 2015 at 20:44

    He,he problema apare atunci cand se joaca 11vs14 ,vezi ultimele noatre meciuri cu mioarele si cu petrolistii (oricum ,asta nu este o scuza ca nu o bagam in poarta din faze clare).

  3. caneto
    Thursday, 26 March, 2015 at 20:49

    Felicitări, b_o_g_d_a_n, interesant material, dar nu prea de actualitate în cazul CFR-ului. În 2015, noi suntem ăia care jucăm deobicei în inferioritate. :) Pe mine mă cam depăşesc chestiile astea teoretice, mi-am pus de multe ori întrebări în situaţii de superioritate/inferioritate numerică: cum de a rezistat CFR-ul fără gol luat mai bine de o repriză cu 2 oameni în minus (da, un factor a fost norocul, dar ăsta contează şi în jocul 11 la 11) la Vaslui? Cum a reuşit CFR-ul să domine Timişoara şi să restabilească egalitatea pe tabele de marcaj cu 2 oameni în minus? De ce l-au acuzat “specialiştii” (amintiţi de tine în articol) de blat tocmai pe prinţul A. Cristea pentru eliminarea din U-CFR 2-3, când omul dăduse 2 pase de gol, iar ceilalţi 10 coechipieri au luat 3 goluri într-o juma’ de oră?

    • b_o_g_d_a_n
      Friday, 27 March, 2015 at 11:38

      Caneto, am zis sa profit de pauza competitionala si sa pun in discutie o tema mai generala. Recunosc ca situatia echipelor "avantajate sau dezavantajate" de eliminari in Campionatul Romaniei ma cam depaseste, iar discutiile despre "blaturi" au devenit extrem de obositoare pentru mine. Daca textul e prea teoretic pot reveni si cu alte exemple practice, doar sa mi se indice unde. Multumesc de comentariu.

      • caneto
        Friday, 27 March, 2015 at 12:03

        „Blatul” este doar o victimă colaterală :), am vrut să scot în evidenţă doar diversitatea efectelor produse de o eliminare. O echipă ia 3 goluri în 30 de minute de inferioritate, alta înscrie 3 goluri, fără să ia vreunul, după ce joacă o oră cu un om în minus (U Craiova-CFR 2-3), plus celelalte două cazuri menţionate de mine aseară, iar exemplele pot continua. Mă gândesc că fiecare caz are câte o explicaţie şi prin prisma celor scrise de tine în articol.

  4. csongi
    Friday, 27 March, 2015 at 01:12

    Yep, și ASA e pe cale să intre în budă: link

    • Flacăra Vișinie
      Friday, 27 March, 2015 at 01:48

      O fi din cauza ca ASA are un joc foarte bun si e pe locul 2 la 7 puncte de FC GAZDE SA, care scartaie in 2 meciuri din 3?

      • thedarkside
        Friday, 27 March, 2015 at 09:51

        Nu stiu, oare chiar asa de tare sa fie clanul penal? Eu cred ca mai degraba face parte din epurarea clasei politice si a inaltilor functionari publici ai statului, pornita de Laura Codruța Kövesi. Mie femeia asta mi-a castigat respectul si simpatia si sper sa ramana multi ani varful de lance al justitiei romane.

        • csongi
          Friday, 27 March, 2015 at 10:39

          Cred că e mai mult pe ”latura politică” decât cea sportivă.

        • Retardila
          Friday, 27 March, 2015 at 11:44

          Daca e chiar asa de pornita si Klanul nu-i chiar asa de puternic...de ce nu cautat la testicoaie si (extirpata) Stoia vs. FC Viitorul Hagisaray 2:5 ??? De ce o echipa nou infiintata, fara niciun palmares isi incepe "istoria" in Liga 1? De ce comisiile FRF/LPF dau doar un avertisment catre jucatorul FC FN daca asta scuipa catre galerie, in timp ce Ronaldo va fi probabil suspendat sau macar amendat cu vr'o 5 euroi ca a sarbatorit prea tare golul de la barcelona? Sa mai continui?

          • thedarkside
            Friday, 27 March, 2015 at 12:42

            Din comunicatul DNA reiese extrem de clar ca ancheta e la primaria Tg. Mures (sunt anchetati primarul si consilierii locali) nu la clubul de fotbal ASA. Nu e anchetata administratia clubului de fotbal. Ce amestec are aici FRF/LPF?

          • Vladimir
            Friday, 27 March, 2015 at 13:05

            El Ciobandante e la puscarie. MM Stoica, la puscarie. Despre Steaua - Viitorul, nu e asa usor fara denuntul cuiva din interior. Nu poti sa bagi pe cineva in puscarie pt ca o echipa a jucat slab. Ce ar urma? Sa faca dosare penale portarilor care plonjeaza cu intarziere? Sa faca dosare penale atacantilor care rateaza cu poarta goala? Cat despre sanctiunile date de comisia de disciplina, Comisia de Disciplina e singura instanta abilitata sa dea sancțiuni sportive. Bune sau rele. Asa cum nici un judecător nu intra in puscarie pentru un verdic gresit. Decat daca e vorba de mita. Abia atunci e de competenta DNA.

        • Vladimir
          Friday, 27 March, 2015 at 13:56

          Si in fond si la urma urmei despre ce e vorba in dosar? Consiliul local Targu Mures a acordat bani clubului ASA desi clubul avea restante la plata taxelor si impozitelor. Lucru contrar legii. Justificarea lor cum ca intarzierea s-a datorat cauza întârzierii alocării fondurilor nu tine. Pana la ultima ordonanta de urgenta de la inceputul lunii, autoritățile locale pyteau sa acorde finantari cluburilor sportive doar pentru cheltuieli cu intretinerea bazelor sportive si cheltuieli cu baza materiala. Deci oricum plata taxelor si impozitelor din banii proveniti de la Consiliul Local ar fi fost o ilegalitate.

      • Ioan Dacid
        Friday, 27 March, 2015 at 10:03

        FC Gazde are patronul si fostul presedinte la racoare.

  5. kiruj
    Friday, 27 March, 2015 at 11:05

    Salutare b_o_g_d_a_n, felicitări şi pentru conţinut, dar şi pentru "tematica" aleasă! Una interesantă şi în plan general, dar (şi mai) interesantă din punctul de vedere al CFR-ului nostru (evident, cum zicea şi Caneto mai sus, în sensul că noi mai mereu jucăm în inferioaritate, nu de azi, nu de ieri...). Discutând în planul general, putem spune că acest avantaj (respectiv dezavantaj) numeric nu înseamnă neapărat mare lucru, nici statistic vorbind, nici din punct de vedere pur fotbalistic (tehnico-tactic). Aceste avantaje pot fi exploatate cu succes doar de acele formaţii care se şi pregătesc intens pentru aşa ceva, iar o astfel de pregătire nu se poate face decât la echipe de club, la naţionale nu prea (din cauza lipsei de timp). La cluburi, iarăşi putem restrânge aria la echipele mai mari, care au mijloacele / resursele (pregătirea antrenorului, a jucătorilor, etc.) pentru a materializa avantajul creat. Evident, contraexemple (excepţii) există, altfel n-am mai vorbi de teorii...:) Dar să revenim: statistic avem un dezavantaj de 10% (9/10, vorbim doar de jucătorii de câmp), lucru destul de simplu de "absorbit", dacă există şi organizare, evident. Şi mai uşor, pt. că vorbim de un comportament apriori defensiv al echipei "păţite", lucru care îngreunează şi mai mult sarcina echipei în superioaritate numerică. În cazul concret al CFR-ului, doar în ediţia asta am avut două egaluri (0-0) scoase în inferioaritate aproape tot meciul (cu nemţenii la ei, cu "U" în Gruia), în ambele aveai impresia că se poate juca până-n paştele cailor, tot n-o să primim gol. E adevărat, la fel de bine se vedea, că nici nu vom marca, dar asta e deja o altă discuţie. Din ce cauză? Ambele echipe "profitoare" au lacune serioase în interpretarea acestei situaţii, preventiv au lăsat mai mulţi fundaşi în spate decât se impune în astfel de situaţii (existând teama de golgeterul Tade, de Deac, etc.), şi s-a ajuns acolo, că superioritatea lor a fost evidentă doar la nivelul fundaşilor, de la mijloc în sus nu prea (adică unde contează cu adevărat superioaritatea). În ambele cazuri cei 3 din faţă au făcut efortul în plus, iar în defensivă am jucat (aproape) tot timpul "la egalitate numerică" faţă de ei. E mult de discutat pe tema asta, intervine şi factorul psihic, echipa aflată în inferioritate de obicei se mobilizează exemplar ("vă arătăm noi, nenoriciţilor, cu nu ne puteţi fura chiar aşa", etc.). HAI CFR!!!

    • caneto
      Friday, 27 March, 2015 at 11:42

      Chiar dacă o echipă are un jucător în minus, putem spune că se joacă de la egal la egal. :) Că tot ai băgat în comentariu procente, aş zice că probabilitatea ca echipa aflată în superioritate numerică să înscrie este de peste 62%, iar în cazul celei în inferioritate sub 14%.

      • Retardila
        Friday, 27 March, 2015 at 11:50

        In cazul nostru procentul este mult mai mare....noi de regula jucam 9/14...arareori 10/14...

    • b_o_g_d_a_n
      Friday, 27 March, 2015 at 11:59

      Salutare kiruj. Da psihicul conteaza foarte mult in astfel de situatii. O echipa solida la acest capitol va fi si mai puternica in momentul in care se va inclina echilibrul numeric, in timp ce echipele slabe mental vor fi derutate si vor cadea si mai mult intr-o astfel de situatie. Si vorbesc despre ambele situatii, atat cei in avantaj numeric cat si ceilalti. Faptul ca unele echipe isi iau prea multe masuri de prevedere, lasand mai multi fundasi decat e cazul in aparare reflecta cel putin trei reflectii ale antrenorului. Prima ar fi frica de un esec in conditiile in care adversarul ar putea castiga cu un gol pe contraatac. Ce va spune lumea ? Ce se va crede despre el stiind cat de rau sunt tratati invinsii chiar si-n situatii normale ? Al doilea ar fi ca nu vrea sa aglomereze atacul, nu-l ajuta lucrul acesta. Prefera mai putine puncte de sprijin, dar care sa-i dea mai multa claritate in desfasurare. Multi jucatori care se calca pe sireturi in careu si nu stiu sa se coordoneze unul in functie de altul pot fi mai ineficienti decat un numar redus. In fine al treilea ar fi ca pur si simplu le e suficient si un rezultat de egalitate.

      • kiruj
        Friday, 27 March, 2015 at 12:28

        Aşa e, b_o_g_d_a_n! Mai am un exemplu (doar pentru nuanţarea ideii de bază), cazurile CFR-ului cu Vasluiul (încă f.puternic). La prima din ele, cum zicea şi Caneto, am avut 2 eliminaţi o repriză întreagă, dar am smuls un egal (ne-am apărat aparent eroic, în realitate incredibil de organizat şi calm, l-am obligat pe Sânmărtean să joace pe post de "maşină de aruncat mingi" în careu, unde Piccolo era jupânul), jucând în formula 4-4, cu două linii foarte apropiate, distrugând din start pe moldoveni la mingi aruncate în careu, care -repetitiv- erau rezolvate de robuştii noştrii fundaşi centrali. Adică i-am obligat -doar din organizare- să joace într-o partitură favorabilă nouă, reducând aproape la zero posibilitatea lor de-a juca pe "muzica" lor, cu pase scurte în faţa careului, combinaţii, etc. Într-un alt meci, cam cu aceiaşi jucători, în egalitate numerică, am primit 4 boabe într-o singură repriză (prima), şi mai puteam primi, cu puţin "noroc"...Echipa era mai aerisită, nu exista teama înfrângerii cauzate de eliminare, şi am ajuns tot la înfrângere (chiar ruşinoasă), pt. că nu am găsit antidotul la jocul strălucit al aceluiaşi Sânmărtean (plus Antal). Cazuri şi cazuri...HAI CFR!!!

        • b_o_g_d_a_n
          Friday, 27 March, 2015 at 12:56

          kiruj, Exista o idee, un concept defensiv in fotbalul profesionist spaniol pe care am auzit-o enuntata in mai multe forme, dar cu acelasi sens practic. Unii ii spun conditionarea atacului rival, in special prin practicarea maracajului individual la jucatorii cheie adversi. Altii vorbesc de initiativa echipei in aparare prin urcarea liniilor si jocul la offside, practicarea pressingului pe zonele slabe ale contrarului plus ce spuneam mai devreme. Deci o echipa aflata in aparare poate in mod paradoxal si la un nivel mai fin de observatie sa conduca jocul, desi logica ar fi alta. Aruncarea mingilor in careu poate fi provocata daca adversarul in superioritate nu e destul de istet si n-are nervii sa evite o astfel de abordare simplista (cu exceptia situatiei in care jocul acesta ii pune foarte mult in valoare jucatorii). De aceea observam si in scurta meditatie strategica din articol ca un joc vertical nu e de dorit, si e mai bine sa se foloseasca mai mult latimea terenului. Pentru asta ai nevoie insa si de nervi tari, de lipsa de precipitare in raport cu trecerea timpului, de rezistenta la presiunea rezultatului.

  6. Retardila
    Friday, 27 March, 2015 at 11:51

    Ceva spioni pe la UEFA nu sunt???

  7. Racheta
    Friday, 27 March, 2015 at 12:15

    ''Mistăr''thedarkside, mai uşor cu pianul pe scări(!); şi mie mi-ar căştiga simpatia(şi la încă aprox.8mil.)madam Codruţa(doar că şi-a pierdut-o singură), dacă ar fi corectă,imparţială şi ar folosi aceeaşi unitate de măsură pt. toată lumea şi n-ar mai proteja evident Clanul-Băşinescu, începând cu EL,cu frate-său,ginerele- -său şi zeci de mafihoţi-PeDişti(!) şi încă ceva: cum explici faptul că doar acum se arestează pe bandă rulantă cauze şi fapte comise cu 5-6-7ani în urmă, de pe vremea securistului-mafiot(!?);Bogdane şi Kiruj, subiectul- doar al superiorităţii(unei echipe)este corect, OK. prezentat; doresc numai, să subliniez faptul că echipa aflată în inferioritate are ''avantajul''că ea nu mai trebuie să-şi bată capul cu construcţia(aşa-i gândirea la noi),nu are nevoie de adevăraţi fotbalişti cu reale calităţi tehnice, ci doar trebuie să distrugă(ceea ce face mai tot timpul- aici suntem imbatabili), de aici lejeritatea, chiar şi experienţa de a dejuca avantajul numeric al echipei adverse.

    • b_o_g_d_a_n
      Friday, 27 March, 2015 at 12:34

      Racheta, Depinde de maiestria fiecaruia sa para ca terenul e mare si usor de patruns sau din contra, stramt si aglomerat. Apoi da, s-ar putea ca misiunea echipei in inferioritate sa fie mai usoara existand un alibi. Ce te faci insa cand ai nevoie sa inscrii, cand rezultatul iti e clar nefavorabil?

    • kiruj
      Friday, 27 March, 2015 at 12:57

      Aşa e, Racheta! E mai simplu să distrugi, decât să construieşti, e şi asta în ecuaţia eliminărilor. În plus, un antrenor (şi o echipă) mai puţin dotată dpdv tehnico-tactic (şi cu carenţe serioase dpdv al atacului) este "absolvit" de faza atacului, se poate concentra doar şi doar pe apărare, are alibiul perfect pt. nerealizările ofensive. Cu toate acestea, la P.Neamţ, de exemplu, în prima repriză i-am cam călărit, cât ne-a ţinut benzina. HAI CFR!!!

    • thedarkside
      Friday, 27 March, 2015 at 13:05

      Guran zicea aseara o chestie interesanta. Cresterea economica din ultimii 11 ani echivaleaza cu banii stransi din coruptie intr-un singur an. Cum ti se pare? Ce-au facut cei dinaintea ei, intr-un stat sufocat de coruptie, de nepotism, incompetenta, nesimtire si indolenta dublata de prostie, in care toti primarii isi luau spaga de 20% - 50% din proiectele publice acordate, fara sa-i deranjeze nimeni? Nu mai vorbesc de parlamentari, pe care nici acum legea nu-i atinge ca pe "restul". I-a bagat cineva la puscarie? Pe analfabetul Marean Vanghelie, spagarul sef al sectorului 5, l-a bagat cineva la puscarie pana acum, a indraznit macar sa-l traga de maneca careva? Dar de Mazare? Hrebenciuc, Videanu, Udrea, s-a atins cineva de ei pana acum? Lista e lunga, nu-mi ajunge un post sa-i pun pe toti spagarii aici. A, ca l-au injurat pe Coposu si pe Ratiu in anii '90, da, asta imi aduc aminte. Dar uite ca se intoarce roata si brontozaurii care ii injurau atunci pe Coposu si Ratiu acum trebuie sa faca loc generatiei tinere care e muuult mai curata si competenta.

      • calin
        Saturday, 28 March, 2015 at 01:26

        Ce vorbesti...! pe Marean nu-l baga nimeni , ca-i fiu de Olandez ...il confunzi .....Este VAN GHELIE si are scoala vietii..:)

  8. Vladimir
    Friday, 27 March, 2015 at 12:34

    Eu unul cred ca superioritatea numerica are efect mai mult psihologic. Daca e sa te aperi in inferioritate numerica, 9 jicarori pot sa aglomereze spatiile in fata carelui la fel de bine cum aglomereaza si in 10. La fel, daca ataci in inferioritate numerica... Sunt putin situatiile in care toti cei 10 jucatori partifipa efectiv la faza de atac. Mereu raman 2-3 jucători (fundasii centrali + eventual mijocasul la inchidere) neimplicati in faza de atac, cu rolul de opri contraatacurile echipei adverse. In inferioritate numerica se pot lasa 1-2 jucători neimplicati in faza ofensiva. Daca cei din fata reusesc sa opreasca incercarile de contraatac sau atacurile rapide ale echipei adverse practic dezavantajul numeric e anulat.

    • b_o_g_d_a_n
      Friday, 27 March, 2015 at 13:34

      Vladimir, " Sunt putine situatiile in care toti cei 10 jucatori participa efectiv la faza de atac.". M-ai facut sa ma gandesc la un alt aspect care nu s-a prea comentat. Se tot vorbeste de jocul combinativ in astfel de situatii "sa-i tocam cu pase scurte", "sa-i facem din pase", "sa jucam tiki-taka"... Oare toate echipele sunt capabile sa faca asta? Oare toti jucatorii unei echipe au aptitudini pentru un astfel de joc? Evident nu. Unui antrenor i se cer uneori lucruri de la cei de pe margine, pe care din pacate echipa sa cu toata bunavointa nu le poate executa.

      • Vladimir
        Friday, 27 March, 2015 at 14:04

        Corect. Si daca ai acei jucători capabili de "titi-kaka", de combinatii pe statii restranse, o fac la fel de bine impotriva unei apararii susupraglomerate. Indiferent ca e vorba de 9 sau 10 jucatori. Indiferent de superioritate numerica sau nu, in nicio faza din joc nu exista situatii 10vs9. Spre deosebire de handbal unde o superioritate numerica inseamna 7vs6 in fiecare moment al jocului. Motiv pentru care neinscrierea unui gol la fiecare faza de atac in superioritate numerica e considerata un esec.

  9. caneto
    Friday, 27 March, 2015 at 13:00

    N-am timp acum s-o citesc: link LPF Ce zice? :)

    • Vladimir
      Friday, 27 March, 2015 at 13:11

      Probabil la următoarea adunare generala a LPF, unele cluburi din coada clasamentului vor sa ceara schimbarea sistemului competitional in sezonul 2015-2016 prin creșterea numarului de echipe participante la 16 sau 18. Deci implicit sezonul acesta sa retrogradeze doar 2 sau 4 echipe. Ala spune acolo ca doar adunarea generala a FRF poate sa modifice sistemul competițional si ca oricum o crestere a numarului de echipe ar insemna încălcarea contractului cu detinatorul drepturilor TV.

  10. gica10
    Friday, 27 March, 2015 at 13:14

    Aici sunt multe discutii pentru a putea explica un anumit comportament al echipei in inferioritate.In ce minut se produce acest eveniment,la ce scor?Este o echipa superioara celeilalte ramasa in superioritate? In general echipa ramasa in inferioritate face o schimbare defensiva,inlocuind un atacant cu un fundas(depinde din ce linie a provenit cel in culpa).Pe de alta parte cea in superioritate isi mentine organizarea defensiva,astfel ca asa zisa superioritate se rezuma la retragerea liniilor celei in inferioritate(cazul general) renuntand in parte sau in totalitate la valentele ofensive(asta evident daca este multumita de scorul de pe tabela) Oricum potrivita tema articolului..........vine la o echipa care incepe sa patenteze jocul in inferioritate.Acum sa vedem si ce tactica adopta conducatorii fotbalului,pentru ca si-au dat seama ca te pot "accidenta" grav si fara sa te lase-n inferioritate(dealtfel batator la ochi intamplandu-se la acelasi andrisant).

  11. Retardila
    Friday, 27 March, 2015 at 13:26

    Sa mai comentez la darxaid si/sau Vladimir? Mai bine nu....dar dau o zicala romaneasca "lovesti saua sa priceapa calul".... si doar amintesc..s'ezista notiunea de autosesizare.... In plus daca tot nu e treaba LPF/FRF... daca o comisie lucra prost ea nu ar trebuie inlocuita macar din secol in secol?

  12. Retardila
    Friday, 27 March, 2015 at 13:33

    O veste mica, dar totusi veste...fara spioni la UEFA: LINK

  13. caneto
    Friday, 27 March, 2015 at 13:36

    EXCLUSIV CFR Cluj a primit cea mai bună veste » TAS i-a anunţat în urmă cu cîteva minute.

  14. justice
    Friday, 27 March, 2015 at 15:55

    A rupt tacerea si Hegemonicus --> ”În cerere nu s-a făcut deloc referire la punctele luate, doar la interdicția de a face transferuri. Verdictul final în acest sens îl așteptăm undeva în lunile aprilie-mai. Din păcate, nu îi vom putea legitima pe jucătorii pe care i-am avut în probe, spre exemplu Plamen Krumov știu că și-a găsit deja un alt angajament. Dar vom putea prelua exemplul Rapidului și vom transfera jucători liberi de contract, începând de luni. Deja există contacte în acest sens”. link Deci, de luni ne putem astepta sa vedem jucatori noi la CFR.

  15. Nea_Silica
    Friday, 27 March, 2015 at 16:26

    Avem nevoie mare de "atleţi" MAJORI, care pot duce un meci întreg fără să facă prostii; astfel poate că nu va fi nevoie să jucăm toate partidele în inferioritate. Felicit juniorii, pot fi un mare câştig. Consider că avem nevoie de ei în continuare, dar cu măsură :-)

  16. Vass Bela
    Friday, 27 March, 2015 at 18:09

    Ma bucur pt ridicarea interdictiei la transferuri de parca am fi castigat un meci cu steaua ! In plus, incep iar sa visez, credeti-ma ca acum putem castiga Cupa Romaniei, sa-i batem pe U nu e mare lucru ( aia chiar sunt in buda ! ), iar pana in finala se mai aduc ceva jucatori la posturile deficitare si cum steaua scartaie si ea, de ce sa nu batem ? Cu privire la campionat, acum sunt aproape sigur ca vom scapa, primind inapoi cele 24 pct de la TAS, deci desi in Zalau e vreme mohorata, eu vad soarele reaparand in Gruia !

    • kiruj
      Friday, 27 March, 2015 at 18:43

      Da, Bela, aşa simt şi eu, de fapt am şi convenit chiar pe la începuturile acestei poveşti urâte, că în RO vom fi refuzaţi sută la sută, iar la TAS vom învânge sută la sută. Ok, 99% la sută să fie (că nu-i bine să te bagi prea tare în "optimism", te loveşte trenul, când nu te aştepţi)...:) Există şi o abordare pur logică (care nu necesită cunoştinţe juridice): să presupunem, că decizia finală a celor de la TAS va fi negativă (în aprilie, în mai, când o fi). Acest presupus "negativism" se referă -evident- la ambele speţe (depunctarea respectiv interzicerea legitimărilor) , ele nu pot fi soluţionate diferit, pentru că au la bază aceaşi cauzalitate. Deci TAS-ul decide, să zicem că pierdem şi punctele, dar şi dreptul de-a face legitimări. Or, tocmai ne-a dat acest drept, şi eu zic nu pe degeaba. Ce o să zică TAS-iştii în mai (dacă resping ambele speţe), cum se revine la interzicerea legitimărilor, dacă tu în cele 2 luni ai legitimate -să zicem- 7 jucători, şi datorită lor ai şi câştigat nişte puncte? Presupusa respingere din mai va însemna că legitimările făcute în perioada de "aşteptare" sunt nule, inclusive eventualele puncte obţinute cu noii jucători? Reductio ad absurdum, cred că eşti de acord. Ei, dacă aprobau ieri punctele, era mult mai nasol, să ştii, că ele chiar pot fi luate în mai, dacă se respinge dosarul. Dar asta nu! În opinia mea e un mic semn (ambalat frumos într-un rebus logic, ca să nu fie prea explicit, pentru toţi proştii satului), că şi decizia finală va fi pozitivă pentru noi. Om trăi, om vedea...:) HAI CFR!!!

      • Cristi
        Friday, 27 March, 2015 at 19:01

        Problema e ca s-a creat un status quo ireparabil in problema returului. O treime rezultatele sunt viciate pentru ca a existat interdicita la transferuri, a dpua treime va fi semi-viciata pentru ca evident nu mai poti legitima aceiasi jucatori si primele saptamini sutn oricum neintegrati. Hai sa luam o medie de 1 punct pierdut vreme de 10 etape ca si cost de oportunitate si e suficient pentru a nu mai fi in zona care "pune probleme".

      • Vladimir
        Friday, 27 March, 2015 at 19:28

        Si Barcelona a cerut suspendarea interdictiei pe perioada procesului cu FIFA. Iar apoi au pierdut procesul la TAS iar interdictia s-a dat pe următoarele doua ferestre de transfer din momentul deciziei TAS.

      • Vladimir
        Friday, 27 March, 2015 at 19:29

        Asa au si reusit sa-l transfere pe Suarez. In perioada in care sanctiunea dictata de FIFA a fost suspendata.

        • kiruj
          Friday, 27 March, 2015 at 20:07

          Just, există, într-adevăr, acest precedent. Oricum, speranța moare ultima...:) HAI CFR!!!

      • caneto
        Friday, 27 March, 2015 at 20:30

        Nu se mai poate face mare brânză cu jucători noi în acest campionat. Eventual, să cârpeşti câte ceva în apărare pentru a nu fi nevoit să forţezi jucători accidentaţi (ex., Camora, Larie). Cred că s-a insistat cu cererea de suspendare a interdicţiei la transferuri ca o măsură de prevedere să nu rămână descoperit clubul în cazul ăl’ mai negru, că ne taie TAS-u’ macaroana la judecata de fond. N-am mai avea jucători nici de-o echipă, nu de-un lot, pentru campionatul următor. Cred că vor fi legitimaţi urgent jucătorii proprii (Răzvan Pop, Carter, Ţârlea, Codorean etc), apoi, vor fi aduşi vreo 10-15 jucători fără prea mari pretenţii, dispuşi să joace şi în liga a doua, dacă Doamne feri ... şi care vor fi puşi pe liber în vară, dacă nu Doamne feri ... :)

        • kiruj
          Friday, 27 March, 2015 at 21:15

          ...sau dacă Feri nu doarme...:) HAI CFR!!!

        • achilles
          Saturday, 28 March, 2015 at 03:51

          Da' poi, il aducem inapoi pe Florina Costea (ca asa am vazut ca se scrie in ruseste -chirilic- , cu "a" la sfarsit ). Ca , cand am vazut un meci cu Liverpool (nu stiu cu cine)la un post rusesc, comentatorii se adresau respectos echipei britanice cu apelativul; Liverpulea(cautati pe "iutub'). Ma intreb; cum pronunta (si scriu) numele marelui jucator al rejelui: Putzanu (coechipier cu Mamele)? Si daca erau antrenati toti astia de Toni Pulis ? ..... Da', noua nu ne mai trebe Florina , nu-i asa ?

          • Gavrilo
            Saturday, 28 March, 2015 at 10:22

            Daca Clujul doreste continuarea performantelor atunci tre sa iasa cu ceva.Contributii plus prezenta in tribune. Daca nu , la ce folos? Pentru tribune goale? 5000 de iubitori de football (cotizanti)nu sunt interesati sa aiba un club solid? Sigur, cat poate fi de solid cu doar atatia cotizanti, nu zic, dar se poate arata ca exista un interes minim pentru un anume sport. Ati vazut ca echipele arata dupa chipul si asemanarea ... Celui(celor) care plateste(platesc)! Si nu ma refer la persoane ci la comunitati de fani ex. Basel, Ajax ( celebre dar modeste, ce sa zic de cei 110.000 platitori in avans pe sezon la Barca) Numai cu o medie de 20 euro pe luna se poate asigura 1,2 mil pe an , adica o buna echipa de ...B, dar daca se ramane in prima liga, mai vin banii din TV, reclame si firme care pot sponsoriza cu cei 3 la mie procente din venituri, recunoscut ca si cheltuieli deductibile, salariati care pot dona cei 2% din impozitul pe venit si sigur o politica de cumparari/vanzari inteligenta. Asta doar daca exista interes local care umple macar jumate tribunele, daca nu , cum zice Mircea Sandu " Ce sa faci in Ro?, ce sa demonstrezi si cui?" apropo de situatia lui Tanase. Daca ar fi dupa mine si as sti ca platindu-i lui Stana restanta se recupereaza 4 puncte, as plati personal deindata.

          • caneto
            Saturday, 28 March, 2015 at 15:55

            Cehi erau, parcă. Şi au pronunţat fără al doilea e. Meciul a început de la nula-nula, iar în pauza meciului au dat o piesă cu Leda Zeppelina. :)

  17. csongi
    Saturday, 28 March, 2015 at 19:50

    Potrivit presei maghiare, Mintenam, Cârlan și Dragotă au demisionat de la Gyor. Poate revine preparatorul.

  18. Vass Bela
    Saturday, 28 March, 2015 at 22:27

    Gavrilo, ai si tu dreptate, dar la noi jocul si rezultatele aduc suporterii la stadion . Si inca ceva, suporterii se impart intre doua echipe, iar asta la un oras sub 500 mii locuitori lasa urme . Dar uite-te si in Italia unde Milanul avea mereu stadionul plin, acum odata cu rezultatele proaste si jocul sters, publicul s-a redus la un sfert . Si ca sa fim corecti, CFR-ul a jucat in istorie mai mult in ligile inferioare, cu cateva sute de spectatori si asta in cel mai bun caz ( aici nu pot fi contrazis, am participat de prin 1965 cam la toate meciurile de acasa, avand si avantajul de a fi locuit pe str. Masinistilor ) . Iar faptul, ca la derby-ul local nu se aduna macar 20 mii de spectatori, dovedeste ca avem in Cluj doua echipe slabe care nu atrag spectatorii si oamenii de " si la bine si la greu " sunt exceptii si nu regula . PS . Pt clujenii care urmaresc si baschetul, in acest sezon U BT a inceput dezastruos cu 8 infrangeri consecutive . Rapid s-a redus si nr de spectatori la doar 2-300 . S-a schimbat antrenorul, s-au adus 3 americani de valoare si au urmat victorii pe linie si automat cresterea nr de spectatori la peste 3000 ! Astea-s realitatile de la noi si nu trebuie sa ne facem iluzii ca se vor schimba in viitorul apropiat !

  19. Flacăra Vișinie
    Sunday, 29 March, 2015 at 18:10

    - Cipri, cum te simți?
    - Mă simt din ce în ce mai bine. Mă bucur că nu a fost ceva serios, pentru că în timpul meciului asta am simțit, aveam același simptome și sincer m-am speriat foarte tare. E bine că nu e nimic grav și în scurt timp revin pe teren.
    [...]
    - Care e situația financiară în acest moment?
    - Suntem cu banii la zi de când am intrat în insolvență. Această lege e foarte bună pentru noi fotbaliștii, dar e păcat că se ajunge la insolvență ca să fii plătit la zi.
    link

  20. Flacăra Vișinie
    Monday, 30 March, 2015 at 00:33

    Duelul insolvențelor ”U” – CFR, comentat de administratorii judiciari. BINTERVIU
    link

  21. Racheta
    Monday, 30 March, 2015 at 10:24

    Văd că nimeni nu face referiri la meciul penibil a Naţionalei cu I.Feroe;dacă în continuare se doreşte un campiont-comunal(Brăneşti,Chiajna,Voluntari-Sectorul Agricol Ilfov), atunci la acesta se va ridica,în continuare,''nivelul''şi pretenţiile noastre fotbalistice(!); ''marele''antrenor al ''Generaţiei de aur''(care aur?)-tata Puiu,pupătorul de cruciuliţe şi icoane-ar fi trebuit să-şi arunce''caşcheta''de pământ nu să invoce jenant, starea ''nasoală''a terenului, de parcă bucătarii au jucat pe o masă de biliard; apropos:mi l-aş dori pe antrenorul feroez la CFR, după cum a reuşit cu ''no name''să-şi aşeze echipa în teren, şi să-i motiveze, cu ieşiri în atac cu mingea la picior, cu demarcări pe poziţii viitoare, fără bubuieli,cu un joc simplist, dar bine gândit,dozat fizic, deşi nu dispune decât de jucători amatori, rudimentari; dacă Deac ar fi fost apt şi selecţionat, era cu o clasă peste cei 4 mijlocaşi laterali(2titulari+2rezerve) folosiţi în meciul de ieri;Hai CFR!

    • Retardila
      Monday, 30 March, 2015 at 14:52

      Te rog nu jigni fara rost! Au fost si de alte meserii pe teren, un sortator de la aprozar si electricianul de la CAP... :))))

    • csongi
      Monday, 30 March, 2015 at 18:54

      Nu trebuie sa ii motiveze. Joaca de placere. Au slujbe, probabil sunt cu salariul si chiria la zi.

      • Cristi
        Monday, 30 March, 2015 at 19:53

        In primul rind au o meserie. Ca multi din cei care joaca fotbal n-au.

        • csongi
          Monday, 30 March, 2015 at 20:53

          Corect.

  22. Tomy - CJ
    Monday, 30 March, 2015 at 20:32

    Pe site-ul oficial al echipei Gyori ETO, scrie ca Alin Minteuan, Horia Carlan si Bartha Gabor s-au intors la Cluj, echipa a renuntat temporar la serviciile lor. Poate ne fac o surpriza si se intorc la draga CFR. Iar in grupul cfristilor de pe facebook, a aparut anuntul respectiv: "Peluza Vișinie APEL CATRE TOTI SUPORTERII CFR!!! Miercuri, 1 aprilie, la ora 21:30, are loc pe stadionul Cluj Arena, returul din Semifinala Cupei Romaniei, dintre U Cluj si CFR 1907 Cluj. Conducerea Universitatii Cluj a stabilit preturi nesimtite pentru galeria noastra, 200 RON! Astfel, Peluza Visinie face apel catre toata suflarea CFR-ista, SA-SI PROCURE TICHETE LA TRIBUNA 1, SECTOARELE 2F SI 2E (30RON/bilet)!!! Casele de bilete sunt deschise marti intre orele 12:00 - 18:00 si miercuri, in ziua meciului, intre orele 10:00 - 19:30 (ATENTIE! Casa de bilete se va inchide cu DOUA ORE inaintea partidei! ) ASA CUM AM PROMIS, VOM FI PREZENTI! SI LA BINE SI GREU! HAI CFR!!!"

  23. Flacăra Vișinie
    Monday, 30 March, 2015 at 22:09

    Apropo de fotbal si meserii:

    Poliţistul Lee Casciaro a marcat din pasa avocatului Aaron Payas, reuşind să-l învingă pe portarul scoţian David Marshall, la doar două minute după ce scoţienii deschiseseră scorul. Era 1-1, rezultat cu totul neaşteptat pentru Gibraltar, care până la această partidă încasase 21 de goluri, fără să marcheze vreunul.

    link

Leave A Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>